Vi får vara glada om vi då och då tar oss vidare till EM och VM slutspel. Utbudet är enormt. I en hall stor som en två fotbollsplaner hittar man lufttorkade skinkor från Spanien och Italien. I en annan hall trängs alla brödprodukter med varandra. I nästa hall kan du hitta vilka drycker du än önskar och så går det vidare och vidare i hall efter hall. Matlandet Sverige är nästan helt utraderat på denna stora mässa. Om vi nu har världens bästa djurhållning och närproducerad mat av hög kvalitet, hur kommer det sig då att ingen vill köpa det? Faktiskt inte ens svenska konsumenter! För hade vi verligen tyckt att svenskt kött verkligen var bra så hade väl inte svensk grisproduktion nästan halverat sin produktion på tio år när samtidigt konsumtionen av kött har ökat varje år de senaste tio åren? Sanningen är den att andra producenter och marknader kört förbi oss med hästlängder vad gäller kvalitetsmedvetande, och det är det man med egna ögon kan se när man besöker ANUGA - världens största livsmedelsmässa.

Åttio procent av alla kokta skinkor som säljs i Frankrike innehåller inte tillsatser som gör att man kan pumpa in mera vatten i skinkorna - något som vi gör i Sverige. Tyskarna köper kvalitetskött från Argentina, vilket har tvingat de inhemska leverantörerna att börja föda upp Angus, Charolais och Hereford. Att sälja gourmetmörad fläskytterfilé -salt och vatten insprutat i en benfri fläskkotlett - går inte den tyska konsumenten på! Ursprung är alltså inget kvalitetsbegrepp, och det är just det som vi på Meat the World vill förmedla: Bra kött får man bara genom att satsa på bra köttboskap samt att ge djuren ett bra liv med varierad kost. De är dessa produkter vi letar efter på en mässa som ANUGA, och det är dessa produkter som vi sedan säljer i vår webshop.

Karsten